Dentysta Rzeszów   Wyposażenie Sklepów  
  
  Praca w Niemczech, Opieka nad Starszymi
  Strona Główna
  Błędy w odchudzaniu po 40 r.ż.?
  Leczenie Wypadania Włosów
  Ginekologia Estetyczna
  Anafilaksja
  Pakiety Diagnostyczne
  Poduszka do Spania
  Karboksyterapia i Mezoterapia
  Poradnik skutecznego odchudzania po 40-stce
  Trening a Odżywianie
  Ruch na 1-szym Miejscu
  Zdrowa Cera
  Ruszajmy Się Więcej
  Podstawa - Dieta
  Ochrona Oczu, Słońce
  Piękna Karnacja
  Zgrabne i Piękne Uda
  Zdrowe Odżywianie
  Woda Mineralna
  Skóra w Zimie
  Gdy Dokuczają Zaparcia
  Najważniejsze Śniadanie
  Paznokcie
  Szczupła i atrakcyjna po 40-stce ?
  Zdrowe Włosy
  Zdrowa Dieta
  Piękny Biust
  Piękne Włosy
  Piękny Makijaż
  Piękne Zęby
  Piękny Tyłeczek
  Piękne Paznokcie
  Piękne Kolczyki
  Masaż Medycyna Naturalna
  Masaż
  Hydrokolonoterapia
  Zdrowe Jedzenie
  Jak Leczyć Kaca?
  Zapobieganie Biegunce
  Woda a Życie Człowieka
  Depilacja
  Sushi na Zdrowie
  Zgubne Słodycze
  Rekreacja i Wypoczynek
  Rozwój Osobniczy
  Peeling - Moda czy...
  Aromaterapia
  Afrodyzjaki
  Kontakt
  Krzem i Bor dla Skóry
 
 


Rekreacja oraz wypoczynek

Rekreacja to ogół zjawisk składających się na poczucie odprężenia i relaksu człowieka. Jednym z takich elementów jest wypoczynek, który następnie dzieli się na aktywność ruchową oraz wypoczynek bierny. Jeśli chodzi zaś o ten pierwszy rodzaj, a więc aktywność ruchową, to warto może w miejscu tym zaznaczyć, że jest to najlepszy sposób na wyzbycie się negatywnych emocji i wszelkiego zbędnego napięcia, tkwiącego w naszym organizmie. Aktywność ruchowa, to nie tylko, jak mogłoby to się z pozoru wydawać, sport, ale również każdy ruch, jaki wykonujemy, nawet specjalnie się nad tym nie zastanawiając, na przykład chodząc czy zajmując się codziennymi czynnościami, jak gotowanie, prasowanie, itd. To wszystko wiąże się z fazą czuwania, a więc tą, podczas której jesteśmy aktywni i wykazujemy największe możliwości działania oraz największą twórczość. Jeśli chodzi zatem o sport, to ważne, aby stanowił on bardzo istotny punkt w rozkładzie naszych codziennych zajęć. Dobrze, jeżeli minimum trzy razy w tygodniu jest on realizowany w bardziej intensywnym stopniu, natomiast w pozostałe dni może być przyjemnym dodatkiem na zwieńczenie dnia, na przykład w postaci wieczornego spaceru na świeżym powietrzu, zrobieniu kilku mało wyczerpujących przysiadów, i tak dalej.

Sport powinien zajmować ważne miejsce w naszym życiu, nawet jeśli nie jest to nasze wielkie hobby ani nawet jeśli nie zajmujemy się nim zawodowo. Ponieważ dyscyplin oraz możliwości jakiejkolwiek aktywności ruchowej jest naprawdę bardzo, bardzo dużo, toteż grzechem byłoby z niczego nie skorzystać. Istnieją przecież takie odmiany sportu, które nie tylko działają korzystnie na naszą sylwetkę oraz zdrowie, ale również na nasz umysł, umacniając tym pozytywne samopoczucie, które jest niezbędne, by uprawiać ów sport z przyjemnością. Aby aktywność ruchowa szła w parze z racjonalnym, zdrowym trybem życia, niezbędne jest również korzystanie z wypoczynku biernego. Główną jego odmianą jest faza snu, podczas którego w sposób naturalny regenerują się wszystkie komórki organizmu. Aby sen był głęboki i niczym nie przerwany, na dwie godziny przed planowanym pójściem spać nie powinno się już nic jeść, a przynajmniej nic ciężkostrawnego, co mogłoby długo zalegać w żołądku, utrudniając tym samym zaśnięcie. Aktywność ruchowa, jak i wypoczynek bierny, w tym przypadku sen, muszą być zawsze odpowiednio dobrane i wyważone, mając na względzie płeć, wiek, zainteresowania i osobowość danego człowieka. Jednemu na przykład wystarczy siedem godzin snu, aby czuć się rano rześko, a innemu to czasem i dziewięć nie starcza (co wcale nie jest dobre). Powszechnie wiadomo, że im sen trwa dłużej – od dziesięciu godzin w górę, tym dla danej osoby jest gorzej, gdyż po przebudzeniu, zamiast czuć się „wyspana za wszystkie czasy”, poczuje się raczej „przymulona za wszystkie czasy”. Tak, właśnie przez to człowiek jest jeszcze bardziej ospały i nie do życia, aniżeli spałby na przykład ze dwie godzinki mniej.

Wypoczynek bierny to w rozumieniu powszechnym rozluźnienie napięcia, które najpełniej realizuje się poprzez leżenie na łóżku, oglądając przy tym na przykład telewizję. Faktycznie, wówczas mięśnie odpoczywają, i o ile kręgosłup ma odpowiednio twardą i ukształtowaną podpórkę, organizm odpoczywa. Podobnie rzecz się ma w stosunku do ułożeniu głowy, które powinno być równoległe do powierzchni, na której leżymy. Specjalne poduszki anatomiczne zawierają wyprofilowane już wybrzuszenia i wgniecenia, gdzie jest wyznaczone miejsce osobno na szyję, która koniecznie musi mieć odpowiednie podparcie, na twarz oraz miejsce nad skroniami. Podsumowując zatem – w codziennym rozkładzie zajęć musi koniecznie znaleźć się czas na odpowiednią dawkę snu. Nie ma co na siłę próbować oduczyć się długiego spania – jeśli na przykład z powodu szkoły lub pracy musimy wcześnie rano wstać, a jeśli wiemy, że jesteśmy wówczas nieprzytomni i nie do życia, dlatego w naszym własnym interesie powinno leżeć to, by położyć się spać wieczorem nieco wcześniej niż zwykle. Nawet, jeśli nie zaśniemy od razu, to i tak będzie to duża dawka odpoczynku dla całego naszego ciała. Po fazie snu następuje faza czuwania, na którą, w wyważonym stopniu powinny składać się następujące czynniki: praca umysłowa – i to albo w szkole, albo w pracy, i oczywiście później również w domu, gdy na przykład musimy odrobić zadanie domowe lub pouczyć się; praca fizyczna – w pierwszej kolejności są to obowiązki względem domu rodzinnego, przyjaciół, i tak dalej, a dopiero później mogą to być czynności fakultatywne, a więc zależne tylko i wyłącznie od tego, na ile mamy na nie ochotę i jakim dysponujemy czasem. Oczywiście, w głównej mierze chodzi tutaj o sport i różne jego odmiany. Najbardziej zalecane są takie dyscypliny, jak: aerobik, siłownia (ale pod okiem instruktora), pływanie, jogging, gimnastyka, taniec – ponieważ są to takie formy aktywności, które nie tylko pięknie modelują ciało i wpływają zbawiennie na ciało oraz umysł, ale również sprawiają mnóstwo frajdy oraz przyjemności. Są fajne ponadto o tyle, że można je uprawiać w większej grupie. Oczywiście, poza tymi wyżej wymienionymi jest szereg innych, równie sympatycznych i korzystnych dla całego organizmu. Ale uwaga! Aktywność ruchowa to nie tylko sport sam w sobie, w formie treningu wysiłkowego. To może być również ruch poprzez zabawę. A więc na przykład śmiało można do tego zaliczyć jazdę na sankach, rzucanie się śniegiem, gry na świeżym powietrzu, jak rzucanie piłki, odbijanie jej rakietą, czy inne. Racjonalne ćwiczenia gimnastyczne, ruch na świeżym powietrzu oraz uprawianie dyscyplin sportowych przyczyniają się do podniesienia zdolności do pracy oraz stanowią istotny czynnik hartujący organizm. Pod wpływem ćwiczeń fizycznych i ruchu na świeżym powietrzu przyspiesza się przemiana materii, lepsze staje się przyswajanie pokarmów, szybciej rozwijają się mięśnie – co daje w sumie lepszą kondycję fizyczną. Dobra kondycja fizyczna sprzyja z kolei występowaniu pozytywnych cech, jak odwaga, zdyscyplinowanie, wytrwałość, umiejętność współżycia i współdziałania w zespole. Nie można zapomnieć koniecznie o tym, że o tym, jak będzie wyglądał nasz dzień, miesiąc, a w dalszej perspektywie – całe nasze życie, decydujemy tylko my i nikt inny! To od nas zależy, jaka będzie nie tylko jego długość, ale przede wszystkim – jakość, która, chyba każdy tutaj się zgodzi, jest najważniejsza w tym wszystkim. Na koniec jeszcze może parę słów małego podsumowania. Otóż, rekreacja i wypoczynek to bardzo bliskie sobie niemalże synonimy, które wzajemnie się warunkują. Bez wypoczynku nie było by rekreacji, natomiast rekreacja jest głównym celem wypoczynku. Jest to niczym zamknięte koło, z którego nie ma wyjścia. Jednakże w kole tym wcale nie jesteśmy w żaden sposób na straconej, przegranej pozycji, bowiem mamy ogromne możliwości dokonywania wyboru, a co robimy wyłącznie sami. I właśnie dlatego powinniśmy być wdzięczni naturze za ów „zamknięte koło”, że obdarowała nas ogromem władzy nad własnym życiem i podejmowaniem decyzji choćby co do codziennego rozkładu zajęć.